Thursday, April 16, 2009

As time has flown...

Hösten 1986 ankom SE-IVY, en Vickers Viscount 815, till Sturup. Med denna kärra kom Baltic Aviation påpassligt en kort period fylla det tomrum som tillkommit på den svenska marknaden efter det ScanBee hade försvunnit med sin CV.580. Det stod att läsa, vid den här tiden, en hel del i svensk press om Baltic - man hade ambitioner (detta var före den fulla avregleringen) att starta en linje mellan Malmö - London. Man tog leverans av ytterligare en Viscount 814 cirka ett år senare, G-BAPG. Denna var tänkt att bli SE-KBN men omregistreringen kom dock aldrig fullföljas utan kvarstod på engelskt register. I mars 1988 omregistrerades SE-IVY på Baltic Airlines Sweden AB.

Sterling Airways SE-210 10B3 Caravelle, OY-STF, leasades på sex månader och kom att brukas på pendeln mellan Sturup och Southend fr.o.m. den 27 oktober 1988 till den 24 mars 1989. Den ersattes av BAC 1-11 G-AZUK, Nils Holgersson, leasad från Ryanair, som bara kom att brukas fram till början av juni 1989 då trafiken lades ner. Därefter verkar det som endast sporadisk flygverksamhet förekom med SE-IVY. I november 1989 så kom LVB för SE-IVY att utgå utan att sedan komma att förnyas. År 2001 kom denna Viscount att förstöras vid en brand på mc-träffen på High Chaparall utanför Värnamo dit den cirka tio år tidigare fraktats landvägen.
(källa: Fredric Lagerquist/G-kraft)


Foto: David Zekria

Under perioden 1986-87 hade jag nöjet att vara med på denna resa. Många minnen har etsat sig fast från tiden. Visst upplevdes turbulens på många vis, men jag fick många nyttiga erfarenheter. Att ha fått träffa och lära känna alla människor som så engagerat arbetade i detta projekt, bara det var givande och numera minnesvärt.
Under och efter min tid på Baltic gick mitt arbete mer över i charter-projektet Jersey och sedermera vidare mot nya (res)mål.
Men - det är en lång och i många stycken helt annan historia...


1 comment: